A ritmus csupán gyerekjáték?

"A gondolkodás, ami beach bodyt terem(t)" elvén

- Tegye fel a kezét, aki ismeri az „Antanténusz, szórakaténusz..” kezdetű mondókát!

Úgy látom, elég sokan!

- Most az tegye fel a kezét, aki tudja, hogy mi ezeknek a szavaknak az értelme!

Senki?

- Akkor most az tegye fel a kezét, aki szerint valami értelme mégis csak kell, hogy legyen a rímes-ritmusos szövegeknek, és úgy általában a ritmusnak!

Ismét többen!

És hogy mi az értelme?

- Mi lehet az, ami miatt a gyerekek olyan elemi örömmel és megunhatatlanul kántálják ezeket a szövegeket?

- Mi az, amit gyerekkorban (még) ösztönösen tudunk és érzünk (a ritmussal kapcsolatosan is ;) )?

- Mit ad hozzá az életünkhöz a ritmus,

- és ha ad is valamit, megszűnik-e ez a hozadék a gyermekkorral?

music-818459_640.jpg

A fenti kérdésekkel kapcsolatban hívlak egy kis együttgondolkodásra!

A mindennapok felnőtt, racionalizált mókuskerekében hajlamosak lehetünk megfeledkezni, vagy kizárólag gyerekjátékként, és/vagy ének órai kötelező tapsikolásként, vagy csak a zenészek sajátjaként tekinteni a ritmus szerepére, és az életben elfoglalt helyére.

Továbbá találkoztam olyan véleménnyel is, mely szerint a rímelő, ritmusos szövegek, nyelvi játékok manapság nem divatosak, ezért az ilyen tartalmú könyvek nem is kelendőek.

 

A ritmus szerepe az életünkben

Avagy divat-e a ritmus? ill. lehet-e ódivatú?

Egy-két-há-négy – an-tan-té-nusz,

tá-tá-ti-ti-tá – Ecc, pecc kimehetsz,

és sorolhatnám. Mi az, ami mindkét példában és minden rímes/ritmusos szövegben, és még tágabban értelmezve minden ritmusos jelenségben jelen van?

A ciklikusság, a rend, a kiszámíthatóság, a bizonyosság, anticipálhatóság, és ezek mentén kapcsolódás valami nagyon ismerős, nagyon biztonságos, nagyon elemi dologhoz.

Mi is az az elemi lüktetés, az a legelső hang/rezgés, melyet magzatként „kihallunk” édesanyánk testéből, majd végigkísér egész életünk során? A szív dobbanása, igaz? A szív-ritmus.

Nézzünk csak kicsit körül az életünkben, a világunkban!

Eltűnik-e a gyerekkorral a ritmus?

Gondoljunk pl.

- alvás-ébrenlét

- az apály-dagály

- a telihold-újhold

- a tavasz-nyár-ősz-tél

- az ovuláció-menstruáció

- a reggeli-ebéd-vacsora

- vérkeringés

- lépésritmus

- bioritmus

- kilégzés-belégzés 

stb-stb hétköznapi jelenségekre.

Mik ezek mind?

„Csupán” néhány, spontán és önkényesen kiragadott példa a körülöttünk és bennünk állandó jelleggel jelen levő, az életünket/létezésünket meghatározó ciklikusság, ritmus jelenlétére.

steps-1081909_640.jpg

Éljek akár szigorúan beosztott napirend szerint, vagy (látszólag, másokhoz képest) spontán bele a nagyvilágba (egyik sem jó vagy rossz, csupán két különböző fajta ritmus),

legyek ovis egy falusi 10 fős kis csoportban, vezérigazgató egy multinál, vagy tanárnő egy gimnáziumban, bárki, mit jelent, mit biztosít minden esetben számomra a ritmus? (Értve ezalatt a saját életemben bevált, működő, általam létrehozott és fenntartott, nem pedig a másoktól kényszerűségből, megfelelési vágyból vagy akár ötlettelenség által vezérelten, vagy akármilyen külső okból lemásolt ritmust.)

Biztonságot, tervezhetőséget, eligazodási pontokat, az élet, a mindennapok kiszámíthatóságát, bejósolhatóságát, a „minden rendben van” érzését.

Egyet jelent ez a robotszerű; gondolkodást, újítást, ötleteket, meglepetéseket mellőző élettel? NEM!! Pont ezt a szabadságot és kreativitást alapozza meg és segíti elő! Stabilitás nélkül nincsen mobilitás!!!!

És visszatérve a kérdésre: lehet ódivatú, idejétmúlt a ritmus, ill. a vele való foglalatoskodás, a ritmus nyújtotta biztonság és elemi öröm érzése?

Talán annyira, amennyire ódivatú az alvás-ébrenlét, vagy a bal-jobb lábak váltogatása járás közben. :)

 

Mi történik akkor, ha megbomlik a ritmus?

Ha megtörik a (számomra mindezeket biztosító) ritmus bármi miatt is

(pl. beteg lett és nem jött oviba a legjobb barátom,

az utolsó pillanatban visszalépett a tárgyalópartner,

elaludtam és nem volt idő a megszokott reggeli rutinjaimra,

nem működik a projektor, más az ebéd, mint amire számítottam, stb. bármi),

máris ott egy adag bizonytalanság, csalódás, diszkomfort érzés, szétesettség.

Akárcsak itt:

Mit érzel a következők hallatán?

„Ecc, pecc kimehetsz / holnapután bence”

„Antanténusz/ szórványemlék-kutatás”

Megbomlott a ritmus, igaz?

Egy kis "oda nem illőség", és máris micsoda zavar, diszkomfort tud keletkezni a rendszer működésében.

mistake-876597_640.jpg

 

Mi az, ami vissza tudja állítani a megbomlott rendet?

Egy stabil és egyben rugalmas alap, biztos pont, amihez mindig és bármikor vissza tudunk térni.

Az, hogy tudom, hogy bármikor lehetséges az újratervezés, rugalmas átalakítás, egy új, alternatív út rögtönzése, amely visszavezet a megszokott ritmusomhoz,

és egyben képes is vagyok ezt megvalósítani.

Hogy tudom, érzem, értem, hogy a körülményeim alakítója, teremtője vagyok, nem pedig az áldozata.

Akkor tudok laza, mobil, kreatív, könnyed, rugalmas lenni, ha biztos, stabil alap van bennem. Ha nem kívül keresem a biztonságot, hanem belül, magamban. Stabilitás-mobilitás.

 

Használd a ritmust kisgyermekes szülőként (is)

arra, hogy gyermeked számára segítsd ezen rugalmas és biztonságos alap kialakítását,

kiegyensúlyozottságának, érzelmi biztonságának, tanulási képességeinek, nyelvérzékének (stb-stb) megalapozását!

child-2916844_640.jpg

Ha szeretnéd

- a ritmus működtetését a gyermekednek is megtanítani

- a ritmus működtetését a gyermekeden (avagy a gyermeki éneden) keresztül, vele együtt te magad is újratanulni, fejleszteni

- a ritmusérzékre épülő további képességeket (mint pl. olvasás-írás-számolás) jól megalapozni és/vagy fejleszteni

- a ritmus adta elemi örömöt, biztonságot és teljesség-élményt a gyermekeddel közösen (is) megélni

- az életben való magabiztosabb eligazodás képességét jól megalapozni

- a minél nagyobb rugalmasságot minél szilárdabb stabilitással biztosítani  

olvassatok, mondogassatok rendszeresen ritmusos-dallamos-rímes szövegeket (is)!

Hiszen ha egy dolgot bevezetünk/megváltoztatunk az életünk egy területén, az - mint a tóba hajított kő, begyűrűzik, és - hatással lesz az élet összes többi területére is! 

Szeretettel ajánlom mindezekhez való hozzájárulásomként a gyerekeknek szóló Állati nyelvtörők iskolája,

ill. a felnőtteknek szóló Nem lesz ebből kalamajka, van nála egy balalajka című, színezőkkel illusztrált könyveimet!

 

Használd a ritmust a BEACH BODYd kialakításához!

Hogy van-e köze a fentieknek a saját testünkkel való harmonikus viszony kialakításához?

Van-e köze a ritmusnak, a biztos belső alap kialakításának a vágyott test, a BEACH BODY kialakításához és könnyed, örömteli fenntartásához,

abban az esetben, ha vér-veríték HELYETT szívvel-lélekkel szeretnéd ezt (is) elérni?

Bizonyára több, mint sejted a választ :)

IGEN!!!

a_gondolkodas_ami_beach_bodyt_terem_t_boritokep.png

Ha érdekel az ideális test és közérzet kialakítása e tudatos nézőpontból,

szeretettel várlak a BEACH BODYban gondolkodók vágymegvalósító csoportjába n is! 

A tagsága INGYENES, csak a beléptető kérdéseket ne felejtsd el megválaszolni!

 

Ha pedig elérkezettnek érzed az időt arra, hogy magasabb szintű támogatást is igénybe vegyél a testeddel és önmagaddal való harmónia megteremtésére, és ezáltal az ideális tested elérésére, szeretettel ajánlom online programjaimat:

A gondolkodás, ami beach bodyt terem(t)

3+1 kulcsgondolat, ami utat nyit a beach bodydhoz

 

vagy várlak örömmel egyéni konzultációra (online vagy személyesen Budapesten). 

Várom megkeresésed a hello@nagykarolin.hu email címen!

 

Szeretettel:

Nagy Karolin

 

a képek forrása: pixabay